eyro

Από τον λογαριασμό που τηρεί στην Τράπεζα της Ελλάδας το Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών, θα πληρωθούν οι συντάξεις του Οκτωβρίου, καθώς τα κρατικά ταμεία, με την διαπραγμάτευση, τις εκλογές, την αξιολόγηση και τα προαπαιτούμενα έχουν ξεμείνει από ρευστό.

Με Κοινή υπουργική απόφαση του Γιώργου Κατρούγκαλου και του Γιώργου Χουλιαράκη, άναψε το πράσινο φως ώστε να αφαιρεθεί το ποσό «μαμούθ» των 290 εκατομμυρίων ευρώ από τον τραπεζικό λογαριασμό που τηρεί στην Τράπεζα της Ελλάδας το Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών και να πιστωθεί στους λογαριασμούς του ΙΚΑ, του ΟΑΕΕ και του Ταμείου Νομικών.

Μάλιστα, όπως προκύπτει από την απόφαση, ένα μεγάλο μέρος από τα 290 εκατομμύρια ευρώ, πιστώθηκαν ήδη στους λογαριασμούς των τριών ταμείων ανήμερα του Αγίου Δημητρίου (26/10) έτσι ώστε να χρησιμοποιηθούν για την καταβολή των συντάξεων του μηνός Νοεμβρίου. Τα υπόλοιπα χρήματα, θα μεταφερθούν στις 10 Νοεμβρίου και στις 10 Δεκεμβρίου ώστε να βοηθήσουν στην πληρωμή των συντάξεων για τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο.

Δεν είναι η πρώτη φορά άλλωστε που η κυβέρνηση «αρπάζει» χρήματα από τον κουμπαρά άλλων ταμείων προκειμένου να πληρώσει τις υποχρεώσεις της.

Το καλοκαίρι, είχε δανειστεί και πάλι από το ΑΚΑΓΕ για να καλύψει τρύπες των ταμείων. Μάλιστα, είχε αποφασιστεί ότι το συνολικό ποσό που θα αφαιρεθεί από το ΑΚΑΓΕ, δεν θα ξεπερνούσε τα 400 εκατ. ευρώ.

syntaxiouxoi oyres trapeza

Εθνική σύνταξη στα 384 ευρώ και  εφαρμογή ενιαίων κανόνων για όλους τους συνταξιούχους μέσω ενός νέου τρόπου υπολογισμού των συντάξεων.

Είναι το σχέδιο του  υπουργού  Εργασίας Γιώργου  Κατρούγκαλου όπως το  παρουσίσε στην συνεδρίαση της Πολιτικής Γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ, παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα.

Η εθνική σύνταξη που εισηγείται ο Γ. Κατρούγκαλος κινείται στο όριο της φτώχειας (το οποίο καθορίζεται στο 60% του μέσου εισοδήματος στη χώρα) και θα ανέρχεται στα 384 ευρώ.

Όπως υπογράμμισε  ο αρμόδιος υπουργός οι κανόνες αναπλήρωσης θα είναι ενιαίοι παντού, τόσο στον ιδιωτικό όσο και στο δημόσιο τομέα, ενώ θα υπάρξει ρήτρα ανάπτυξης.

Ποιές συντάξεις θα μειωθούν

Μιλώντας στο CNN Greece  και ερωτηθείς για το εάν θα μειωθούν τελικά οι συντάξεις πάνω από 1.000 ευρώ, ο υπουργός Εργασίας απάντησε ότι στόχος της κυβέρνησης δεν είναι να μειώσει τις συντάξεις αλλά να διαμορφώσει ένα βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα.

Διασαφήνισε δε ότι «αυτό που θέλουμε εμείς να μην κάνουμε είναι οριζόντιες μειώσεις με ένα αυθαίρετο κριτήριο, γιατί είναι αυθαίρετο κριτήριο να πούμε ότι για τα 1.500 ευρώ θα πρέπει να μειωθεί η σύνταξη».

«Άλλος τα 1.500 ευρώ του τα μάτωσε και τα τίμησε δουλεύοντας 35 χρόνια και άλλος τα πήρε ενδεχομένως με μια ρύθμιση που είναι πιο ευνοϊκή γι’ αυτόν» ανέφερε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας ότι επί της ουσίας η κυβέρνηση θέλει να εφαρμόσει ενιαίους κανόνες και για το μέλλον και για το παρελθόν σε όλους τους συνταξιούχους και να επαναϋπολογίσει τις συντάξεις με αυτό τον τρόπο.

«Ανάλογα με το αποτέλεσμα που θα έχουμε θα επέμβουμε, όχι για να μειώσουμε όπως έκαναν οι άλλοι, αλλά αντίθετα για να προστατεύσουμε τις μικρές συντάξεις», εκτίμησε.

Αναφερόμενος στον τρόπο με τον οποίο θα προστατεύσει η κυβέρνηση τις μικρές συντάξεις τόνισε ότι εάν από τον υπολογισμό μειωθούν και οι μικρές συντάξεις, θα εξεταστεί από ποιο ύψος πρέπει να προστατευθούν.

Ο υπουργός Εργασίας τόνισε ότι οι τελικές αποφάσεις της κυβέρνησης δεν έχουν ακόμα ληφθεί, κάτι που πιθανώς θα συμβεί στις αρχές της επόμενης εβδομάδας, η δική του όμως πρόταση και αυτό που κρατάει από το πόρισμα της Επιτροπής Μεταρρύθμισης είναι δυο πράγματα, «ένα ότι πρέπει να έχουμε ενιαίους, δίκαιους κανόνες για το ασφαλιστικό και δεύτερον εθνική σύνταξη που θα προστατεύει από τον κίνδυνο της φτώχειας, που δεν θα χρηματοδοτείται από τις εισφορές, θα είναι κάτι επιπλέον που θα χρηματοδοτείται από τη φορολογία και που θα αποτελεί στο εξής τη βάση για τον υπολογισμό των συντάξεων».

Η δυσκολία που έχει η κυβέρνηση με τις επικουρικές, είπε, είναι ότι «στο μνημόνιο έχει μπει μια ρήτρα, η λεγόμενη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος, να μην μπορούμε δηλαδή από τον κρατικό προϋπολογισμό να ενισχύουμε τα επικουρικά ταμεία».

Υπογράμμισε δε ότι αναζητούνται εναλλακτικοί τρόποι. «Για παράδειγμα να δούμε μήπως μπορούμε μέσω των εργοδοτικών εισφορών να βρούμε ένα ισοζύγιο. Αν το βρούμε και σώσουμε τις επικουρικές όπως είναι, καλώς, διαφορετικά θα προσπαθήσουμε να τις διασώσουμε με τη συνένωσή τους με τις κύριες», εξήγησε.

Αναφορικά με δημοσιεύματα ότι θα πρέπει να γίνει μείωση των δαπανών του ασφαλιστικού κατά 9 δισ. έως το 2018, ο κ. Κατρούγκαλος έκανε λόγο για «υπερβολή» και μίλησε για στόχο μείωσης της δαπάνης κατά 1% του ΑΕΠ για το 2016, κάτι που έχει επιτευχθεί «κατά παραπάνω από 60% ήδη, με τις εισφορές που βάλαμε υπέρ του συστήματος υγείας, υπέρ του ΕΟΠΥΥ στις εισφορές και με την αύξηση των ορίων ηλικίας».

«Απομένει ένα σημαντικό ποσό το οποίο προσπαθούμε να δούμε εάν θα το καλύψουμε ενδεχομένως με αύξηση άλλων πόρων. Αλλά αυτό, να σας πω και μια μικρή είδηση, δεν μπορώ να σας πω και πιο πολλά γιατί στις διαπραγματεύσεις δεν μπορούμε να ανοίγουμε τα χαρτιά μας δημόσια, είναι ένα από τα θέματα που διαπραγματευόμαστε με τους εταίρους. Εάν μπορεί δηλαδή νέα χρήματα που μπαίνουν στο σύστημα να θεωρηθούν από αυτούς ισοδύναμα αντί για τη μείωση των συντάξεων», επισήμανε.

Απέκλεισε το ενδεχόμενο να καλυφθεί το εναπομείναν ποσοστό της μείωσης με αύξηση φορολογίας και αύξηση έκτακτης εισφοράς λέγοντας ότι «είναι υπερφορολογημένη η μεσαία τάξη».

«Προφανώς αναζητούμε φόρους από τα πολύ υψηλά εισοδήματα, δηλαδή από τη μεγάλη περιουσία, αλλά αυτό δεν είναι ανάμεσα στις προτάσεις που εμείς θέτουμε υπ’ όψιν στους εταίρους μας. Υπάρχουν και άλλες σκέψεις ως προς την αξιοποίηση της περιουσίας των ταμείων, σκεφτείτε ότι αυτή τη στιγμή η ακίνητη περιουσία των ταμείων είναι τεράστια και δεν χρησιμοποιείται όπως θα έπρεπε. Αυτά όμως δεν είναι εύκολο να ποσοτικοποιηθούν ώστε να αποτελέσουν ισοδύναμα. Γι’ αυτό έχουμε μια βεντάλια προτάσεων προς τους εταίρους που τις συζητάμε», κατέληξε.

Οι δανειστές, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, αρνούνται να δεχθούν την αύξηση των εργοδοτικών εισφορών, με την κυβέρνηση να συνεχίζει να αναζητά τα 900 εκατ. ευρώ προκειμένου να κλείσει την τρύπα μέχρι και το τέλος του νέου έτους.

Στην Κουμουνδούρου υπάρχει ιδιαίτερος προβληματισμός για τις πολύ δύσκολες αποφάσεις που θα πρέπει να ληφθούν, καθώς θα σφραγίσουν την πορεία του ασφαλιστικού, αλλά και τη ζωή των ασφαλισμένων, επί δεκαετίες.

«Όποια λύση και να εξετάσουμε είναι πολύ δύσκολη, πέφτουμε σε τοίχο», συνηθίζει να σχολιάζει ο νέος Γραμματέας του ΣΥΡΙΖΑ Παναγιώτης Ρήγας. Ο Π. Ρήγας επέστρεψε από περιοδεία στη Θράκη, όπου άκουσε τους προβληματισμούς των κατοίκων για τη μείωση των συντάξεων και την αύξηση της φορολογίας των αγροτών, διαπίστωσε ωστόσο ότι πολιτικά ο ΣΥΡΙΖΑ δεν αντιμετωπίζει ιδιαίτερο πρόβλημα.

Στη συνεδρίαση της ΠΓ, πάντως, θα πραγματοποιηθεί απλώς συζήτηση, καθώς οι τελικές αποφάσεις της κυβέρνησης για το ασφαλιστικό θα ληφθούν την επόμενη εβδομάδα, σε ειδική συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου.

madata

syntaxiouxos katv klama

Όλα τα σενάρια με επίκεντρο τις συντάξεις εξετάζουν στο υπουργείο Εργασίας.

Πλέον όλα οδηγούν στην επιβολή μεσοσταθμικής μείωσης στις ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις από 6,4% έως 30% και ενός νέου ποσοστού αναπλήρωσης για όλους κοντά στο 60%.

Το τελικό σχέδιο για το Ασφαλιστικό βρίσκεται στο τραπέζι των συνομιλιών με τους εκπροσώπους των δανειστών και αναμένεται να οριστικοποιηθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο εντός της εβδομάδας.

Η κυβέρνηση με τα μέτρα φιλοδοξεί να εξοικονομήσει 1,8 δισ. ευρώ επικεντρώνοντας για την επίτευξη του στόχου στις μειώσεις των συντάξεων άνω των 1.000 ευρώ, όπως και στον επανυπολογισμό του συνόλου των συντάξεων με νέα κλιμακωτά ποσοστά αναπλήρωσης.

Για να επιτευχθούν οι μειώσεις στη συνταξιοδοτική δαπάνη που προσδοκά η κυβέρνηση θα πρέπει οι συντάξεις άνω των 1.000 ευρώ να περικοπούν περίπου 13%-14%.

Η κυβέρνηση θέλει να αποφύγει τις οριζόντιες μειώσεις και γι’ αυτόν τον λόγο επιχειρεί μια γενικευμένη μεταρρύθμιση του συστήματος προκειμένου να εξοικονομήσει τα ποσά που απαιτούνται με αρχή τα ταμεία ΟΤΕ και ΔΕΗ. Ειδικά σε συγκεκριμένα ταμεία η μείωση μπορεί να φτάσει ακόμα και 30%.

Το σχέδιο περιλαμβάνει την ενοποίηση κύριας και επικουρικής σύνταξης και τον επανυπολογισμό των καταβαλλόμενων συντάξεων με βάση τους νέους μειωμένους συντελεστές, γεγονός που θα οδηγήσει σε μειώσεις ως και 30%.

Το ποσοστό αναπλήρωσης θα είναι κλιμακωτό και θα συνδεθεί με το ύψος της σύνταξης και με βάση το επικρατέστερο σενάριο αναμένεται να κυμαίνεται από 55% ως 75%.

Ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο για επιβολή αυστηρότερου πλαφόν για τις περιπτώσεις συνταξιούχων που λαμβάνουν περισσότερες από μία συντάξεις. Το πλαφόν ενδέχεται να τεθεί στις 2.500 ευρώ (αντί των 3.600 ευρώ σήμερα).

syntaxiouxos katv klama
 
Με δηλώσεις του, το στέλεχος της ΛΑ.Ε και τέως Υπουργός Εργασίας του ΣΥΡΙΖΑ,, Δημήτρης Στρατούλης, αναφέρει για το πόρισμα των "σοφών" για το ασφαλιστικό, πως «Η κυβέρνηση έχει επιφυλάξει για την Επιτροπή των λεγόμενων "Σοφών" το ρόλο του "λαγού" για την προωθούμενη από αυτήν και συμφωνημένη με την τρόικα στο τρίτο μνημόνιο κατεδάφιση των συντάξεων».
 
Συνέχισε λέγοντας «Το πόρισμα της Επιτροπής των λεγόμενων "Σοφών" για το ασφαλιστικό αποτελεί ένα ακραίο αντικοινωνικό, κυριολεκτικά θατσερικό μανιφέστο εκθεμελίωσης της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης, καταστροφής των συντάξεων και εξανδραποδισμού των συνταξιούχων». Επίσης εξηγεί πως "- Η σύνδεση των κατωτάτων συντάξεων με εισοδηματικά κριτήρια, σε συνδυασμό με τις μειώσεις που θεσμοθετήθηκαν μετά τις εκλογές, θα τις μετατρέψει σε αόρατες.

- Ο νέος τρόπος υπολογισμού των κύριων συντάξεων, ώστε το ποσοστό αναπλήρωσης του συντάξιμου μισθού για ήδη συνταξιούχους και νέους συνταξιούχους να ισοπεδωθεί προς τα κάτω για όλους και να μειωθεί από 70% σε 55%, θα τις μετατρέψει σε απλά φιλοδωρήματα και τους συνταξιούχους σε επαίτες.

- Η θέσπιση ατομικών ασφαλιστικών μερίδων, δηλαδή «ατομικού κουμπαρά» για κάθε ασφαλισμένο και η αντικατάσταση του συστήματος των «καθορισμένων παροχών» από το σύστημα «καθορισμένων εισφορών» καταργούν πλήρως τον αναδιανεμητικό και αλληλέγγυο μεταξύ των γενεών χαρακτήρα της κοινωνικής ασφάλισης και τον μετατρέπουν σε ατομικό – κεφαλαιοποιητικό, επιβάλλοντας έναν ακραίο κοινωνικό Δαρβινισμό.

- Η ενσωμάτωση της επικουρικής σύνταξης στην κύρια ή η πλήρης εξατομίκευσή τους με ατομικές μερίδες για κάθε ασφαλισμένο, σε συνδυασμό με την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος οδηγεί στην εξαέρωση και ουσιαστικά στην κατάργηση των επικουρικών συντάξεων.

- Η προσαρμογή των ασφαλιστικών εισφορών όλων των ασφαλιστικών ταμείων με αυτές του ΙΚΑ οδηγεί στον τριπλασιασμό των ασφαλιστικών εισφορών των αγροτών στον ΟΓΑ και σε μεγάλη αύξηση των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων στον ΟΑΕΕ και το ΕΤΑΑ.

- Η δημιουργία ενός υπέρ –Ταμείου για όλους, με συμπίεση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων προς τα κάτω, θα δημιουργήσει ένα λειτουργικό χάος, θα αυξήσει το χρόνο αναμονής για τη χορήγηση των συντάξεων και κυρίως θα χειροτερεύσει δραματικά το επίπεδο των συντάξεων."

syntaxiouxoi oyres trapeza

Αλλάζουν οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης όλων των μισθωτών που ασφαλίζονται στο ΙΚΑ, στο Δημόσιο και στα πρώην ειδικά ταμεία ΔΕΚΟ και τραπεζών.

Με τα νέα όρια ηλικίας που είναι σε ισχύ από τις 19 Αυγούστου, η κοντινότερη ηλικία εξόδου στη σύνταξη διαμορφώνεται για το 2015 στο 56ο έτος και 6 μήνες, για όσους συμπληρώνουν το 55ο έτος μετά το νέο νόμο.

Αντίθετα, όσοι έχουν ήδη συμπληρώσει την ηλικία εξόδου (των 60, 58, 55, 52 ή και 50 ετών) πριν από την ισχύ του νόμου διατηρούν το δικαίωμα να αποχωρήσουν χωρίς να έχουν αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης. Η αλλαγή όμως που θα έχουν είναι στον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης, αν υποβάλουν αίτηση μετά την 1η/9/2015, ενώ σε περίπτωση πρόωρης αποχώρησης με μειωμένη σύνταξη, θα έχουν επιπλέον ποινή 10% στο ποσό που θα πάρουν.

Οι αλλαγές ισχύουν για όσους είχαν έναρξη της ασφάλισής τους ως τις 31/12/1992 και συμπλήρωσαν ή συμπληρώνουν με αναγνωρίσεις πλασματικών ετών τον απαιτούμενο συντάξιμο χρόνο μέχρι τις 31/12/2012, ενώ συμπληρώνουν την ηλικία συνταξιοδότησης μετά τις 19/8/2015.

Οσοι είχαν έναρξη της ασφάλισής τους από 1ης/1/1993 και μετά δεν μπορούν να αποχωρήσουν πριν από τα 62 για μειωμένη σύνταξη και σε κάθε περίπτωση το όριο για πλήρη σύνταξη είναι το 67ο έτος, εκτός και αν έχουν 40 χρόνια ασφάλισης, οπότε παίρνουν πλήρη σύνταξη στα 62.

Τα όρια ηλικίας που ισχύουν για τους νέους μετά το 1993 ασφαλισμένους έρχονται να εφαρμοστούν και για τους παλαιούς -μέχρι το 1992- ασφαλισμένους με σταδιακή αύξηση κάθε χρόνο ως το 2022 που η πλήρης σύνταξη θα δίνεται στο 67ο έτος ή στα 62 με 40 έτη. Για τη μειωμένη σύνταξη τα όρια αυξάνονται επίσης και σταματούν στο 62ο έτος.

Τις νέες προϋποθέσεις συνταξιοδότησης με τους πίνακες για το τι ισχύει ανά Ταμείο για κάθε ασφαλισμένο αποκαλύπτει σήμερα το ένθετο «Ασφάλιση και Συντάξεις».

ΔΗΜΟΣΙΟ: Ποια όρια ηλικίας αυξάνονται και ποιοι αποχωρούν από τα 55 με μειωμένη σύνταξη

Ασφαλισμένοι με 25ετία το 2010.

•Οι γυναίκες με ανήλικο τέκνο και 25ετία ως το 2010 μπορούν να αποχωρήσουν στα 50 παίρνοντας πλήρη σύνταξη, εφόσον συμπλήρωσαν την ηλικία αυτή μέχρι τις 18/8/2015. Αν όμως συμπληρώνουν το 50ό έτος μετά τις 19/8/2015, τότε το όριο ηλικίας αυξάνεται κατά 5 έτη και πάει στο 55ο. Οσες συμπληρώνουν το 50ό έτος μέσα στο 2016, θα φορτωθούν επιπλέον 1 έτος και 9 μήνες, δηλαδή το όριο συνταξιοδότησης πάει στα 56 και 9 μήνες. Οσες συμπληρώνουν το 50ό έτος το 2017 θα βγουν στα 58 και 5 μήνες, ακολουθώντας κάθε έτος το νέο όριο ηλικίας που ισχύει με τη συμπλήρωση του 50ού έτους.

•Ανδρες και γυναίκες με 25ετία ως το 2010, διορισμένοι είτε πριν είτε μετά το 1983, μπορούν να αποχωρήσουν με μειωμένη σύνταξη στο 60ό και το 55ο έτος αντίστοιχα, φτάνει να έχουν συμπληρώσει τις ηλικίες αυτές πριν από τις 19/8/2015. Ετσι μια γυναίκα δημόσιος υπάλληλος που έκλεισε τα 55 το 2014 και είχε 25 χρόνια ως το 2010, μπορεί να αποχωρήσει με μειωμένη σύνταξη και μετά τις 19/8/2015 χωρίς να την πιάσουν τα νέα όρια ηλικίας γιατί συμπλήρωσε και την ηλικία και τα χρόνια υπηρεσίας πριν από τις αλλαγές. Αν όμως συμπληρώσει το 55ο έτος μετά τις 19 Αυγούστου και μέσα στο 2015, επιβαρύνεται από το νέο όριο που την πάει για σύνταξη στα 56 και 6 μήνες.

Αν συμπληρώνει το 55ο έτος το 2016, θα ακολουθήσει το νέο όριο συνταξιοδότησης που είναι το 58ο, ενώ αν συμπληρώσει το 55ο έτος το 2019, θα πρέπει να περιμένει να γίνει 61 ετών και 10 μηνών για να κάνει αίτηση συνταξιοδότησης και μάλιστα θα πάρει μειωμένη σύνταξη, εφόσον δεν συμπληρώνει συντάξιμο χρόνο 35 ή 40 ετών για να φύγει στα 62.

Για τους άνδρες που έχουν 25ετία ως το 2010 αλλά κλείνουν το 60ό έτος μετά τις 19 Αυγούστου, προβλέπεται επίσης αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης για μειωμένη σύνταξη. Για φέτος η αύξηση είναι 11 μήνες και το νέο όριο ηλικίας είναι το 60ό έτος και 11 μήνες, ενώ για όσους κλείνουν τα 60 το 2016, το όριο ηλικίας ανεβαίνει στα 61 και 9 μήνες για μειωμένη σύνταξη.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Σε όλες τις περιπτώσεις μειωμένης σύνταξης, η αύξηση των ορίων ηλικίας δεν υπερβαίνει το 62ο έτος. Για παράδειγμα, ασφαλισμένη που συμπληρώνει τα 55 το 2019 δεν θα βγει με μειωμένη στα 62 και 6 μήνες, αλλά μόλις κλείσει τα 62.

Ανδρες, γυναίκες και γονείς με ανήλικο που συμπληρώνουν 25ετία το 2011 και το 2012.

•Γυναίκα ή άνδρας που διορίστηκε πριν από το 1993 και συμπλήρωσε 25 χρόνια το 2011 με ανήλικο παιδί θα έβγαινε στη σύνταξη όταν συμπλήρωνε την ηλικία των 52 ετών. Οσοι συμπληρώνουν το 52ο έτος από τις 19/8/2015 μέχρι 31/12/2015, θα συνταξιοδοτηθούν όταν κλείσουν το 55ο έτος.

Οσοι συμπληρώνουν τα 52 το 2016 βγαίνουν στα 56 και 9 μήνες, ενώ για το 2017 το όριο είναι 58 και 5 μήνες, το 2018 το όριο αυξάνεται στα 60 και 2 μήνες, ενώ για κάποιον που συμπληρώνει τα 52 το 2022, το όριο ηλικίας για σύνταξη αυξάνεται στο 67ο έτος, εκτός κι αν στα 62 του θα έχει και 40 χρόνια για να βγει νωρίτερα.

•Ανδρες και γυναίκες που είχαν 25ετία το 2011 ή το 2012 χωρίς ανήλικο μπορούν να επιλέξουν αν θα φύγουν με μειωμένη με το όριο ηλικίας που θα ισχύει όταν γίνουν 56 ή 58 ετών ή αν θα αποχωρήσουν με πλήρη σύνταξη με το όριο ηλικίας που θα ισχύει όταν συμπληρώσουν το 61ο ή το 63ο έτος.

Ετσι αν μια γυναίκα είχε 25ετία το 2011 και συμπληρώνει τα 56 που θα έπαιρνε μειωμένη από τις 19/8/2015 μέχρι 31/12/2015, θα έχει αύξηση του ορίου ηλικίας και θα πάρει μειωμένη σύνταξη στα 57 και 5 μήνες. Αν πιάνει τα 56 το 2016, θα βγει στα 58 και 9 μήνες, ενώ αν συμπληρώνει το 56ο έτος το 2018, θα βγει με μειωμένη πάντα σύνταξη στα 61 και 6 μήνες.

e-typos

syntaxiouxoi oyres trapeza

Με την υπαγωγή της χώρας μας στο καθεστώς των δύο Μνημονίων (ν.3845/2010, ν.4046/2012), αλλά και του τρίτου-τριπλού Μνημονίου (ν. 4336/2015),η κρίση του Ασφαλιστικού Συστήματος επιτάθηκε επικίνδυνα, τονίζει ο πρόεδρος του ΕΝΥΠΕΚΚ, Αλέξης Μητρόπουλος. 

Χαρακτηριστικά αναφέρει:

«Σήμερα η κατάσταση είναι δύσκολα ανατάξιμη, αφού η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, με πρόσχημα τη συζήτηση για το χρέος και έχοντας παραιτηθεί ρητά από το αίτημα για ονομαστική μείωση ή διαγραφή του (ν. 4334/2015 σελ. 7) και σε συνεννόηση με τους δανειστές, ετοιμάζει ένα πρωτοφανές πογκρόμ κατά των συνταξιούχων και των ασφαλισμένων μας.

Με πρόσχημα τη βιωσιμότητα του συστήματος, προωθεί δραστικές περικοπές σε όλα τα κλιμάκια των συντάξεων.

Με το τρίτο Μνημόνιο (ν. 4336/2015) ο ΣΥΡΙΖΑ δέχτηκε ολόκληρη τη νεοφιλελεύθερη ατζέντα των δανειστών για την κρίση του ελληνικού συνταξιοδοτικού συστήματος αναζητώντας τα αίτια, όχι στις μνημονιακές πολιτικές, αλλά στις εσωτερικές παθογένειες του ιδίου του συστήματος! ».

Και παραθέτει τις απώλειες των ταμείων:

Παραιτήθηκε από τις προεκλογικές του θέσεις ότι το σύστημα των συντάξεων στην Ελλάδα οδηγήθηκε σεκατάρρευση κυρίως από τα Μνημόνια και τις αντικοινωνικές, αντιαναπτυξιακές και αντισυνταξιοδοτικές πολιτικές. Στα αίτια της κρίσης (και κυρίως τη διαχρονική κακοδιαχείριση και τη λεηλασία των αποθεματικών του, ως άμεση συνέπεια της μνημονιακής πολιτικής), προστέθηκαν και τα εξής με τις αντίστοιχες απώλειες ποσών:

  1. Το «κούρεμα» («PSI») των αποθεματικών στην πρωτογενή και δευτερογενή αγορά, που στοίχισε μέχρι σήμερα στα Ταμεία περίπου 26 δις €. Από τα 31 δις € αποθεματικών προ PSI, σήμερα τα Ταμεία διαθέτουν 3,5 περίπου δις €!
  2. Η αύξηση της ανεργίας κατά 17 μονάδες μέχρι σήμερα, με κάθε μία (1) μονάδα να στερεί κατ’ έτος τουλάχιστον 320 εκατ. € σε εισφορές από το σύστημα, όπως ανέφερε ο τέως Υπουργός Εργασίας Γιώργος Κουτρουμάνης στην Ολομέλεια της Βουλής στις 21-6-2011.
  3. Η ραγδαία μείωση των μισθών πάνω από 25 μονάδες, με κάθε μία (1) από τις οποίες να αφαιρεί 150 εκατ. €  σε εισφορές κατ’ έτος από το σύστημα, σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση του τέως Υπουργού Εργασίας Γ.Κουτρουμάνη.
  4. Ο νέος κατώτατος μισθός των 586 και 510 € για τους πάνω και κάτω από 25 ετών αντίστοιχα.
  5. Οι προσωρινές μορφές απασχόλησης της νεανικής ευελιξίας και τα πεντάμηνα των ΕΣΠΑ των 490 και 427 € αντίστοιχα.
  6. Η δραστική περικοπή της κρατικής επιχορήγησης προς τα Ταμεία (σύμφωνα με την Έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους, Ιούλιος 2014, σελ. 40), κατά 1,3 δις € για το έτος 2012, κατά 1,4 δις € περίπου για το 2013, κατά 2,1 δις € για το 2014, κατά 1,5 δις € περίπου για το 2015 και 1,3 δις για το 2016.
  7. Η μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά 1,1%, με απώλειες για τα Ταμεία που ανέρχονται στα 250 εκατ. € περίπου (ν. 4046/2012 και ν. 4093/2012, σελ. 5608).
  8. Η μείωση των εργοδοτικών και εργατικών εισφορών κατά 3,9% (ν. 4254/2014, παρ. ΙΑ.3, σελ. 1427), που -σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2015-2018 (ν.4263/2014, σελ. 42 πίνακας 3.7)- θα στερήσει 974 εκατ. € από το σύστημα.
  9. Η κατάργηση των κοινωνικών πόρων υπέρ των Ταμείων Επικούρησης που θα στερήσει πόρους 400-700 εκατ. € τουλάχιστον από το σύστημα (ν. 4254/2014, σελ. 1427).
  10. Η έκρηξη της ανασφάλιστης και «μαύρης» εργασίας. 
  11. Η εκτεταμένη ατυπία στο μεγάλο τμήμα των εργασιακών σχέσεων.  
Όλες οι παραπάνω συνέπειες του Μνημονίου συναθροιζόμενες, έχουν στερήσει μέχρι σήμερα (2010-2015) από το Ασφαλιστικό μας Σύστημα πόρους ύψους πάνω από 70 δις €!!
 
Γι’ αυτό σήμερα μπορούμε ανεπιφύλακτα να ισχυριστούμε ότι το Μνημόνιο έδωσε τη χαριστική βολή στο συνταξιοδοτικό σύστημα της χώρας.
 
Κάθε συζήτηση, συνεπώς, για τα Ασφαλιστικά Ταμεία και τις συντάξεις προϋποθέτει τουλάχιστον την επιστροφή των 26 δις € από τα 70 δις που απώλεσαν με το «κούρεμα» των αποθεματικών (PSI) από την πρωτογενή και δευτερογενή αγορά.
 
Όποια άλλη συζήτηση-παρέμβαση στο Ασφαλιστικό Σύστημα της Ελλάδας θα εντάσσεται στο διαρκές εκ προμελέτης έγκλημα κατά του λαού και των ασφαλισμένων συνταξιούχων, που δυστυχώς (και με ευθύνη του ΣΥΡΙΖΑ) θα έχει ολοκληρωθεί.
 
Η Επιστημονική Ομάδα της ΕΝΥΠΕΚΚ επιφυλάσσεται να αποτιμήσει το πρόσφατο πόρισμα της Επιτροπής "Σοφών" για το Ασφαλιστικό και να υποβάλλει συγκεκριμένες προτάσεις για τη βιωσιμότητα του Ασφαλιστικού Συστήματος

newpost 

porisma sofwn

Φόρο στους «έχοντες» και «κατέχοντες» -στους υψηλά αμειβόμενους, στις καταθέσεις ή και στις μεγάλες περιουσίες- προτείνει η Επιτροπή των «Σοφών» για να «καλυφθούν» τα ελλείμματα στο Ασφαλιστικό.

Η επιβολή του φόρου περιλαμβάνεται στο πόρισμα με τις συνολικά επτά ανατροπές για τις συντάξεις (ενοποιήσεις Ταμείων σε 1 ή 3, επανυπολογισμό - μείωση των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων ΔΕΚΟ, Δημοσίου, ειδικών ταμείων και νέου τύπου συντάξεις, χωρίς εγγυημένες παροχές αλλά με πρόβλεψη για την καταβολή μιας εθνικής σύνταξης στους οικονομικά ασθενέστερους).

Οι ανατροπές, σύμφωνα με το πόρισμα το οποίο θέτει από σήμερα και έως τις αρχές Νοεμβρίου σε διάλογο με τους φορείς και τους δανειστές ο υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γ. Κατρούγκαλος, προβλέπουν:

1. Ενα Ταμείο για όλους (ΙΚΑ) στο οποίο θα ενοποιηθούν διοικητικά όλοι οι φορείς κύριας, επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ παροχών (διοικητική ενοποίηση) μετά την ουσιαστική ενοποίηση του υπάρχοντος καθεστώτος. Δεύτερη (αποκλίνουσα) άποψη που κατατέθηκε προβλέπει τρία Ταμεία (μισθωτών, αυτοαπασχολουμένων και αγροτών) και τη διατήρηση της αυτοτέλειας των επικουρικών με ρήτρα ελεγχόμενου ελλείμματος και μίνιμουμ κρατική χρηματοδότηση.

2. Ενιαία ποσοστά εισφορών και βάσης υπολογισμού για την κύρια σύνταξη, την επικουρική και το εφάπαξ, με μόνη διάκριση αυτή σε μισθωτούς και αυτοτελώς απασχολούμενους. Ολες οι εισφορές θα δηλώνονται μέσω του ΙΚΑ με Ανακεφαλαιωτική Περιοδική Δήλωση (ΑΠΔ).

3. Αντίστοιχα, ενιαίο τρόπο υπολογισμού των συντάξεων. Προτείνεται να επεκταθεί και στους παλαιούς ασφαλισμένους που διατηρούν υψηλότερα του 70% (για 35 έτη ασφάλισης) ποσοστά αναπλήρωσης για τον υπολογισμό της σύνταξης έως το 2010 το συγκεκριμένο ποσοστό το οποίο ισχύει για τους νέους (ασφαλισμένους για πρώτη φορά από την 1/1/93). Ο ίδιος τρόπος υπολογισμού θα ισχύσει και για τις επικουρικές (έως 20% ποσοστό αναπλήρωσης).

4. Ανακαθορισμό, κατ' επιταγή των αρχών της συμμετοχικής δικαιοσύνης και της αλληλεγγύης των γενεών, των συντάξεων των ήδη συνταξιούχων με αναφορά τον παραπάνω ενιαίο τρόπο υπολογισμού της κύριας και επικουρικής σύνταξης για παλαιούς και νέους ασφαλισμένους.

5. Νέου τύπου συντάξεις για το μέλλον χωρίς δυνατότητα πρόωρης συνταξιοδότησης, αλλά με δυνατότητα επιλογής του έτους εξόδου, πάνω από ένα καθορισμένο όριο ηλικίας. Θα δημιουργηθούν εικονικοί λογαριασμοί καθορισμένων εισφορών όχι όμως και παροχών - συντάξεων για τους ασφαλισμένους. Ο εργαζόμενος θα συσσωρεύει σε ένα ατομικό λογαριασμό όλες τις εισφορές, οι οποίες τοκίζονται με ένα προσυμφωνημένο επιτόκιο και θα σχηματίζεται το συνταξιοδοτικό κεφάλαιο. Στο τέλος του ενεργού βίου θα λαμβάνει ισόβια σύνταξη που, όμως, θα καθορίζεται με βάση συντελεστή μετατροπής που θα εξαρτάται από το προσδόκιμο ζωής της γενεάς του και το ποσοστό αναπροσαρμογής των συντάξεων.

Οι εισφορές θα υπολογίζονται επί του φορολογητέου εισοδήματος και θα εισπράττονται μέσω της εφορίας. Αλλη πρόταση προβλέπει να υπολογίζονται οι εισφορές επί των αποδοχών, ενώ θέμα ετέθη για τον τρόπο συνταξιοδότησης αναπήρων, χήρων και όσων εργάζονται σε βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.

6. Τη χορήγηση εθνικής σύνταξης που θα χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, θα χορηγείται με εισοδηματικά κριτήρια και θα προστατεύει όσους δεν έχουν συνεχή και πλήρη ασφαλιστικό βίο (άτυπες μορφές εργασίας, διαστήματα ανεργίας) για τη διασφάλιση ενός αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης. Το ποσό της θα κλιμακώνεται ανάλογα με το ύψος της αναλογικής σύνταξης και τα μέλη της οικογένειας. Π.χ. Θα μειώνεται προοδευτικά όταν αυξάνει η αναλογική και όταν αυξάνει το ατομικό και οικογενειακό εισόδημα του δικαιούχου. Μέλη της Επιτροπής αντιπρότειναν, ωστόσο, να μην ισχύουν εισοδηματικά κριτήρια για την εθνική σύνταξη, να μην αλλάξει ο αναδιανεμητικός χαρακτήρας της κοινωνικής ασφάλισης και να εφαρμοστεί ταχύτερα ο ν. 3863/10 (βασική + αναλογική σύνταξη για όλο τον εργασιακό βίο).

7. Την επιβολή εισφοράς για την «κάλυψη» των ελλειμμάτων του συστήματος στους υψηλά αμειβόμενους ή ένα τραπεζικό φόρο ή ένα φόρο στις μεγάλες περιουσίες, εκεί που συγκεντρώνεται, παρά την κρίση, πλούτος.

Οπως προτείνεται συγκεκριμένα, «πρέπει να δημιουργηθεί ένα αποθεματικό που θα υποστηρίξει το νέο σύστημα κυρίως κατά τη μεταβατική περίοδο, από το 2016 έως το 2050». Το Ταμείο στο οποίο θα «μπαίνουν» τα έσοδα θα τροφοδοτείται επιπλέον από μια πιο «ενεργητική» διαχείριση των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων.

Βασική και αναλογική σύνταξη από 1/9/2015

Βασική και αναλογική σύνταξη θα λαμβάνουν, ανεξαρτήτως Ταμείου και χρόνου κατά τον οποίο έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα (είτε μέχρι τις 31/12/2014 είτε μετά την 1/1/2015) όλοι όσοι συνταξιοδοτούνται από την 1η Σεπτεμβρίου. Αυτό προβλέπει νομοτεχνική βελτίωση που κατατέθηκε χθες στο πολυνομοσχέδιο, έτσι ώστε να ισχύσουν απόλυτα ενιαίοι κανόνες για τους νέους συνταξιούχους του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Ο συγκεκριμένος τρόπος υπολογισμού στηρίζεται, ωστόσο, στο ν. 3863/10 τον οποίο η κυβέρνηση και η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης έχουν δηλώσει ότι δεν θα εφαρμόσουν, καθώς θα προχωρήσουν στη συνολική μεταρρύθμιση του Ασφαλιστικού, με βάση το πόρισμα της Επιτροπής «σοφών», από την 1/1/2016.

Κοινωνικό συμβόλαιο

«Προς ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο για τις συντάξεις» τιτλοφορείται το πόρισμα της Επιτροπής του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, το οποίο δίνει σήμερα στη δημοσιότητα ο υπουργός Γ. Κατρούγκαλος.

Τέλος οι πρόωρες

Νέου τύπου συντάξεις για το μέλλον χωρίς δυνατότητα πρόωρης συνταξιοδότησης, αλλά με δυνατότητα επιλογής του έτους εξόδου, πάνω από ένα καθορισμένο όριο ηλικίας.

imerisia

Περισσότερα Άρθρα...